REFERAT FRA TUREN TIL OFOTEN OG VESTERÅLEN
med Narvik og Harstad
Fly – buss 14.- 21. juli 2019
1. dag, søndag 14.juli: Buss fra Sverre Haga hadde avgang fra Mossiges Minde kl. 7.45. Ni personer gikk på bussen der, og resten ble hentet på busstasjonen i Sandnes bortsett fra at et par som hadde egen skyss fra Tananger til Sola. Til sammen var vi 50 personer på turen. Sjåføren var med følget inn på flyplassen og hjalp til med innsjekkingen.
Flyet gikk fra Sola kl. 09.20 med flybytte på Gardemoen. Det ble en fin flytur nordover landet med lettskyet, rolig vær. Vi ankom Evenes på nordsiden av Ofotfjorden kl. 13.00. Koll Kyllingstad ventet på oss der med buss fra Sverre Haga. Som så mange ganger tidligere på tur med reiseklubben ordnet han godt opp som sjåfør og reiseleder. Underveis dukket lokale guider opp, og det ble rikelig med informasjon og fortellinger fra stedene vi passerte og besøkte.
Medansvarlige fra Mossiges Minde Reiseklubb var Anne Marit Gramstad og Kåra Molvik.
På vei til Narvik fikk vi med lokalguiden Martin. Han fortalte om Narvik, Ofotbanen og utskiping av jernmalm. Mesteparten går nå til Midtøsten, Asia og Kina. Ofotbanen er også en betydelig transportvei for fisk og andre varer. Narvik har isfri havn hele året, og siden begynnelsen av 1900- tallet og fram til i dag har byen vært den viktigste havnen for utskiping av jernmalm fra gruvene i Kiruna. Samarbeidet med Sverige har fungert godt helt fram til i dag.
Da vi hadde passert stedet Bogen, ble vi gjort oppmerksom på at veiskiltene viste to navn på samme sted, norsk og samisk benevning. Dersom den samiske befolkning er i flertall i kommunen, vises den samiske benevning først- og motsatt om der er flest norsk-talende.
«Da vi kom til Bjerkvik utpå ettermiddagen, var vi «holsvoltne». Det var godt å komme til dekte bord med kvite duker og gode karbonadesmørbrød. «Sandnes-folk er litt «løgne» – snur på koppen for å se om den er laget på Figgjo- då blir vi så glade» (sitat etter Ingebret Ravnås.)
Etter lunsj reiste vi videre sørover mot Narvik på E10 /Kong Olavsvei, som ble åpnet i 2007. Vi passerte Hålogalandsbrua, Norges nestlengste hengebru, og er bygget av Kinesisk selskap. Den har forkortet veistrekningen betydelig. (Hardangerbrua er lengst).
Narvik ble grunnlagt i 1902. Svensk statseid selskap har fraktet jernmalm fra Kiruna i Sverige til Narvik og videre derfra fram til i dag. Transporten foregår nå via underjordiske bånd til båter som skal frakte den videre.
Vi hadde en runde med bussen rundt i Narvik før vi sjekket inn på Quality Hotel Grand Royal i utkanten av sentrum. Dessverre var det ikke plass til alle i reisefølget på dette hotellet, så noen måtte bo første natten på et annet hotell i byen.
Det var mange store, fine bygninger i byen, og mange var bygget etter krigen. Kirken hadde stått i nesten 100 år og var spesiell. I en del av byen var bygget boliger for eldre, og en kirke var ombygget til bolighus. Fiske- og båtliv var populært.
2. dag, mandag 15. juli: Narvik – utflukt riksgrensen
Dagens program startet med besøk på Krigsmuseet, der Ulf Eirik Torgersen innledet med foredrag i møtesalen. Han gikk bakover i tid og tok for seg Dansketiden – da Norge hadde lite å si, Norges forsvarsevne, kvinners verneplikt og hvordan Sverige så på Norge som en viktig ressurs (1832), betydningen av Jernbanen Narvik- Sverige, utviklingen fram mot 9.april 1940 og hvordan Narvik havn og det norske krigsskipet «Eidsvoll» ble angrepet av tyske styrker der. De tyske skipene der ble imidlertid senket.
Etter alle krigshistoriene var det godt med en tur til Narvikfjellet med gondolbanen. Der hadde vi fin utsikt over byen og omegn, og det smakte godt med fiskesuppe på restauranten der. Etterpå bar det nedover til byen igjen, og vi dro så med toget til Sverige med stopp på Riksgrensen stasjon. Svenskene kaller området Svensk Lappland. Etter kaffe og prat på stasjonen returnerte vi med tog derfra kl.16.45.
Middag på hotellet vårt i Narvik om kvelden.
3.dag, tirsdag 16.juli: Narvik ¬– Indre Troms – Finnsnes
Vi forlot Ofoten 8.45 og reiste igjen over Hålogalandsbrua og videre på E- 6 nordover. Koll fortalte at han hadde vært i militær- tjeneste i dette området våren 1981. Snøen hadde da lagt der, og ekstra flott hadde det vært med utsprunget løv over snø. Videre nevnte han litt om 17.mai der – og at Børre Knutsen hadde vært prest der på samme tid.
Denne dagen var Stig Hagen med oss som lokalguide. Han fortalte bl.a. om tyske angrep der i 1945. Det var ett av de største slagene i vårt land under 2. verdenskrig. 45- 50 000 soldater medvirket, og 9¬- 10.000 soldater omkom.
Vi forlot Ofoten og reiste til indre Troms hvor vi i Salangsdalen i Bardu besøkte verdens nordligste dyrepark- Polar Park. Der fikk vi se ville dyr som bjørn, gaupe, hjort, rev, ulv og moskus m.m. i naturlige omgivelser. Hver art hadde der sitt avgrensede område med verdens største areal pr. dyr.
Etter turen rundt i dyreparken dro vi videre med bussen til Setermoen. Garnisonen der ble startet i 1898, og rekruttskole ble opprettet. Setermoen er hærens største garnison med flere bataljoner. Mange tusen tar militærtjeneste der hvert år. Nå var der 500 amerikanske soldater, og vi spiste herlig lunsj i kantinen sammen med soldatene. Etterpå fikk vi en kjentmann med i bussen, og han fortalte om leiren og utviklingen i forsvaret, mens vi ble kjørte rundt i leiren. I 1919 landet det første flyet her. Vi var der også innom Troms Forsvarsmuseum, hvor vi samlet oss i Minnerommet. Rommet hadde blitt satt i stand i forbindelse med Vassdalsulykken i 1986. Museet inneholdt ellers bilder og malerier, våpen, gjenstander, militæruniformer m.m. fra ca. 1900, men det ble lagt mest vekt på forhold og hendelser under 2. verdenskrig.
Etter oppholdet på Setermoen forflyttet vi oss til Norges nasjonalfoss – Målselvfossen. Det var fin sti langs elva inn mot fossen, og vi kunne nyte naturen der i det gode været som hadde fulgt oss så langt.
Målselv regnes dessuten for å være Norges beste lakseelv. Derfra kjørte vi videre langs elva et stykke før vi svinget av og kjørte det siste stykket fram til Finnsnes og Finnsnes hotell der vi var de neste to nettene. Hadde litt tid til å rusle rundt på egen hånd før middag på hotellet om kvelden.
4.dag, onsdag 17. juli: Utflukt til Senja- Norges neststørste øy
Så ble det Senja rundt med enda en glimrende guide, Kjetil Renland. Han fortalte om livet på øya før og nå. Det hadde blitt bygget stor bru over sundet. Brua var blitt åpnet av kong Harald i 1972, og det var blitt satset mye på veiutbygging på øya. Turisttrafikken hadde også økt de senere år, og det sies at Senja er det nye Lofoten, bobiler på hver ledig avkjøring og mye fisketurisme. Turistene kommer fra tidlig vår til sene høsten. Mange tar med seg store mengder fisk, men mye kastes i forbindelse med kontroll. Dette problemet drøftes. Jordbruket går tilbake.
Først dro vi nordover på innsida av øya langs Gisundet (det krokete sundet) til Botnhamn, der vi stoppet og var innom Botnhamn Bygdesamling. Der var en stor samling eldre gjenstander fra distriktet, bl.a. en kopi av ei gulløks som hadde blitt funnet i en potetåker. Originalen var på museet i Tromsø.
Fra Botnhamn dro vi til Husøy, et lite bygdesamfunn helt på den nordvestlige pynten på Senja. Stedet regnes for å være det mest moderne fiskevær i Lofoten, og der var både skole og butikk. I et lite forsamlingslokale der fikk vi herlig fiskesuppe servert av noen av lokalbefolkningen. Flere av dem som hjalp til, var i familie med guiden vår. Etterpå ble det servert heimelaga, flotte og herlige kaker til kaffen- et godt og hyggelig måltid! Vi opplevde denne dagen ekstra mye dramatisk natur med spisse fjell som stupte rett ned i havet. Ellers var «gulldoen» i Ersfjord et artig og populært foto- objekt.
Ferden gikk videre sørover og vi passerte Gryllefjord, Mefjord og Senjahopen med store figurer
i tre. Det berømte senjatrollet hadde brent ned der i mars i år, men trollkjerringa og andre figurer var uskadde – og så trøstet vi oss med kaffe og kaker på kafeen «Huldreheimen» i samme område. Videre gikk turen gjennom Ranheim og Svanelvmo. Segla er et flott turområde med fjelltoppen Breitind som populært turmål. I Silsand krysset vi over broa tilbake til fastlandet og vårt hotell i Finnsnes til middag og overnatting.
5.dag, torsdag 18. juli: Finnsnes – Andøya – Myre i Vesterålen
Vi forlot Finnsnes kl. 09.15 og krysset broa til Senja denne dagen også for å dra til Gryllefjord i Torsken kommune. Derfra tok vi en turistferje over Andfjorden til Andenes kl. 11. Det ble en flott overfart i solskinn fra blå himmel og nesten stille hav – fantastisk opplevelse! Hadde lunsj på båten.
Ferjen kom til Andenes i 12.40. Andenes har vært sterkt preget av forsvarsaktivitet, men vi får høre at
dette nå bygges ned. Koll valgte å kjøre Nasjonal turistvei Andøya sørover på vestsida mot åpne havet. Vi passerte da lokalsamfunnene Bleik, Stave og Nordmela før vi kom til Risøyhamn og kjørte over Andøybrua til Norges største øy Hinnøy. Vi stoppet i Sortland, kjent som den blå byen. Byen bærer sitt navn med rette, for den blå fargen viste godt igjen på bygningene m.m. i sentrum. Etter å ha sett oss rundt i Sortland på egen hånd, møttes vi til avreise, og så bar det nordover Langøya til Myre i Øksnes kommune, hvor vi ankom kl. 16.30. Her tok vi inn på Myre Kysthotell, hvor vi fikk kortreist mat/ nydelig ishavsrøye og god seng for natten.
6.dag, fredag 19. juli: Utflukt Vesterålen
Dette var dagen for virkelig å oppleve Vesterålen med sol og speilblank sjø! De som også ville oppleve litt av Vesterålen fra sjøsiden, fikk sjans til å ta lokalbåten om morgenen fra Myre gjennom Øksnes skjærgård, se innom Skogsøya og Dyrøya og passere stedene Tinden og Skipnes. 14 «morgen-fugler» blant oss var med på denne ekstra utflukten. På Skjelfjord kai kunne de møte bussen igjen, og vi alle fortsatte på turen sørover. På 1960-tallet ble det plantet mye skog her, og sitkagranen tåler klima godt. Det ble også fortalt at jordbær fra Bø i Vesterålen har godt ord på seg. For å få med oss det meste av landskapet i Vesterålen var vi innom både Hovden og Nykvåg før vi kom til Bø.
I Bø hadde vi en lengre stopp på Friluftsgalleri Skulpturlandskap Nordland, åpnet i 2015 av dronning Sonja. Det er en samling nåtidskunst ute i det fri i det storartede nordlandske landskapet og er et internasjonalt kjent kunstprosjekt. Alle skulpturene ligger her ved sjøen eller spiller på de marine motiver. Her finnes også Bø sin egen skulptur «Mannen fra havet». Etter å ha vært inne i det vesle, gamle museet, var vi også inne i den store, fine villaen ved siden av. Der hadde lensmannen bodd tidligere, men var nå en del av museet. Etter en runde rundt på området, hadde vi en koselig kaffestund på tunet i finværet før vi dro vi videre.
Etter å ha sett oss om i søre delen, forflyttet vi oss til Nyksund, som ligger på yttersiden av Øksnes nord for Myre på Sommarøy. Det ligger svært nær der fiskestimene kommer inn fra Barentshavet, og der var væreiere som hadde kaianlegg med to etasjer, noe som ikke var vanlig andre plasser. Nyksund var rundt forrige århundreskifte et av de største fiskeværene i Vesterålen. I 1973 ble skolen nedlagt, og to år senere var der ingen fastboende igjen. Alle flyttet til Myre godt hjulpet av statlige fraflyttings- bidrag. Aktiv satsing på kultur- og reiseliv i 80- årene gjorde at Nyksund igjen har blitt en kultur- og reiselivsby med kunstgallerier, overnattingssteder, restaurant og kafeer. Vi hadde lunsj og tid til å se oss om der før vi dro videre til fiskeværet Stø, der vi besøkte Nord- Norges eldste trekirke- Langenes kirke. Torgeir Karlsen var vår dyktige guide torsdag og fredag.
7.dag, lørdag 20.juli: Myre – Harstad. Etter 2 netter på Myre Kysthotell gikk turen i lettskyet, stille vær og +20grader sørover til Stokmarknes med ca. 20.000 innbyggere. Der var vi innom hurtigrutemuseet med det gamle hurtigruteskipet «Finnmarken» liggende ved kaia like ved. Det var på Stokmarknes at hurtigruten startet opp for over 100 år siden med Rich With og DS Vesteraalen. Etter lunsj på egen hånd der, dro vi tilbake over Hinnøya, videre nordover til Kvæfjord, krysset over Gullesfjorden fra Flesnes til Refsnes og videre til Harstad.
I Harstad hadde vi en fin tur med bussen rundt i byens sentrum ved sjøen og øverst i byen med Randi Aune som guide, før vi sjekket inn på hotellet vårt nede ved kaien.
Etter middagen hadde vi en liten busstur ut til Nupen, hvorfra vi fikk fantastisk utsikt mot solnedgangen i vest. Sola forsvant ikke helt i havet, men lyste i vannskorpa før den steg oppover på himmelen igjen, en spesiell og flott opplevelse!
8.dag, søndag 21.juli: Harstad- Evenes- Sola/ Sandnes. Randi Aune var også lokalguide da vi tok turen til Trondenes kirke. Kirken ble trolig påbegynt sist på 1100- tallet, men fullført rundt 1440. Det er en av våre betydeligste landkirker både i størrelse, anseelse og praktfullt utstyr- utrolig vakker!
Samtidig med kirkebesøket var noen i følget vårt med bussen til Adolf-kanonene like ved. Til slutt så vi innom Trondenes historiske senter litt nedenfor kirken, der de fleste også fikk kjøpt seg kaffe m.m. før vi dro derfra. Vi hadde middag i Tjeldsund før vi fløy fra Evenes via Gardemoen til Sola.
-Vi kan nå se tilbake på en svært innholdsrik og fantastisk flott tur i godt reisevær!
Takk til alle dere som var med og gjorde turen mulig og bidro til at det ble en vellykket og minnerik opplevelse! Takk også til Sverre Haga A/S for flott turopplegg, og en spesiell takk til vår fantastiske reiseleder og sjåfør Koll Kyllingstad.
K.M.